Information till medlemmar
Få alltid aktuell info snabbt / godkänn GDPR
För att få information snabbt och enkelt samt underlätta för styrelsen att informera.
Vänligen fyll i blankett och skicka in.
Ekonomi och ekonomisk förvaltning
010-288 00 27 vardagar 9-11.30, eller via www.nabo.se.
Frågor som rör den ekonomiska förvaltningen ställs därför i första hand till Nabo. Det gäller t ex följande frågor:
- Avier, årsavgift, pantsättningar och annan ekonomisk information som fastighetsmäklare behöver inför försäljning av lägenhet.
Årsredovisning innehållande resultat- och balansräkning upprättas av Nabo och granskas av en extern revisor. Årsredovisningen delas ut till medlemmarna inför ordinarie föreningsstämma där denna ska fastställas. Senast fastställda årsredovisning finns också tillgänglig under fliken Om oss.
Skattejämkning avseende skuldräntor på bostadslån ansöker du om på egen hand hos Skatteverket.
Om du ska söka bostadsbidrag så ska du skicka en kopia av en hyresavi till Försäkringskassan samtidigt med din ansökan. Om Försäkringskassan behöver ytterligare upplysningar så kan de ringa till Nabo.
Felanmälan och fastighetsskötsel
Föreningen förvaltar fastigheten i egen regi.
Felanmälan för fel som ligger på föreningens ansvar att åtgärda görs primärt via fliken Ärende. Exempel på fel som kan anmälas här är felaktig/trasig:
- belysning/lampor,
- tvättmaskiner/tvättstugeutrustning,
- portar, lås,
- hiss,
- klotter etc.
Fel i den egna lägenheten ansvarar du som bostadsrättshavare normalt sett själv för att åtgärda. Föreningen har tagit fram en gränsdragningslista som hjäp för att avgöra vem (föreningen eller bostadsrättshavaren) som ansvarar för vad. Listan återfinns längst ned på den här sidan.
Om du är hyresgäst i föreningen är det dock normalt sett föreningen som ansvarar för att åtgärda fel i hyresgästens lägenhet.
Vid akuta fel i fastigheten som innebär fara för fastigheten utanför kontorstid (vardagar kl 16.00 - 07.00 samt helger) kan Dygnet Runt Service Fastighetsjour AB kontaktas på tel 08-18 70 00. Informera även styrelsen via telefon eller mejl. OBS att ärenden som inte är akuta kan komma att faktureras anmälaren. Använd därför sunt förnuft. Exempel på fel som är akuta är:
- vattenläcka som hotar angränsande lägenheter,
- elfel som innebär fara för brand.
Instruktion för felanmälan finns även anslaget på informationstavlan i varje trappuppgång.
Skador och fel på fastigheten
Fuktskador är ofta de vanligaste, allvarligaste och mest kostsamma skadorna som inträffar i lägenheter och fastigheter. Styrelsen ber därför varje medlem att vara uppmärksam på tecken på sådana skador i framför allt de egna våtutrymmena (d.v.s. bad/dusch/kök) men också i våra gemensamma utrymmen så som vinds-, källar- och tvättstugeutrymmen. Observationer avseende fuktskador ska rapporteras till styrelsen snarast möjligt.
Allmänna utrymmen
Allmänna utrymmen i fastigheten, såsom t ex trappuppgångar, vind och källare, får på grund av brandsäkerhetsskäl inte användas för tillfällig förvaring av personliga tillhörigheter och annat lösöre. Felaktigt förvarade föremål kan komma att flyttas.
Trappuppgångar
I trappuppgångarna råder rökförbud. Av brandsäkerhetsskäl ska dessa även hållas fria från föremål som t ex dörrmattor, cyklar och barnvagnar, och får inte heller användas för tillfällig förvaring av sopor.
Vinds- och källarutrymmen
Till varje lägenhet hör ett vinds- eller källarförråd. Tänk på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd. Inget lösöre får förvaras utanför förrådsburarna.
Tvättstugor
Samtliga boende har tillgång till en gemensam tvättstuga i respektive huskropp. Tvättstugorna bokas med hjälp av låstavlor som finns utanför varje tvättstuga. Om du tappat nycklarna till låskolven till låstavlan behöver du beställa en ny låskolv då det inte går att beställa nya nycklar. Ny låskolv kan då beställas via Söderkyl AB, se https://www.soderkyl.se/kontakt/.
Tvättstugorna städas regelbundet av en städfirma, men för allas trevnad är det viktigt att var och en hjälper till att hålla ordning och reda. Borste, skyffel, våtmopp och torktrasa finns i varje tvättstuga. Om något städmaterial fattas går det bra att anmäla detta via fliken Ärende. Respektera tvättiderna och lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den i. Glöm inte heller att parkera låskolven efter avslutat tvättpass.
Husmorsnycklar
Föreningen har ett nyckelsystem med s.k. husmorsnycklar. Husmorsnycklarna passar till låsen i källaren (tvättstuga, cykel-/barnvagnsrum) och vinden i den huskropp där du bor. Varje lägenhet har tillgång till en husmorsnyckel per bosatt medlem. Var rädd om nyckeln! Borttappade nycklar kan ge problem med oönskade ”gäster” i huset och kan i förlängningen leda till att föreningen måste byta lås, vilket är både krångligt och kostsamt.
Om du trots allt blir av med husmorsnyckeln kontaktar du styrelsen, då du inte själv kan beställa en kopia av nyckeln (skyddad låsserie). Om det brådskar vänder du dig direkt till föreningens Nyckelansvarig, som är den som är behörig att uppdra åt Södermalms Lås AB att tillverka en ersättningsnyckel.
DEN EGNA LÄGENHETEN
Allmänt
Din lägenhet är upplåten för bostadsändamål. Det är därmed inte tillåtet att använda den som lokal. Försök så långt som möjligt att undvika att använda din lägenhet på ett sätt som kan störa dina grannar. Om du själv blir störd, ta i första hand kontakt med personen i fråga. Om det inte hjälper kan du vända dig till styrelsen.
Varje lägenhet i föreningen har ett nummer i bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning (1 – 88 och 900). Till varje lägenhet hör ett vinds- eller källarförråd. Vinds-/källarförrådsnumret är angivet på förrådet och på dörrkarmen till lägenhetens ytterdörr. På brevinkastet på lägenhetens ytterdörr finns det nummer som lägenheten har åsatts i det s.k. lägenhetsregistret.
Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan styrelsens tillstånd. Tillstånd ges bland annat vid arbete eller studier på annan ort, provsamboende och liknande. Tillstånd lämnas för begränsad tid och i normalfallet för högst två plus två år. Korttidsuthyrning via ex. Airbnb godkänns inte.
Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand ska du begära tillstånd skriftligen hos styrelsen. I begäran ska du utöver uppgifter om dig och vilken lägenhet det gäller ange skälet för andrahandsuthyrning, önskad hyrestid och uppgifter om vem du vill hyra ut till samt adress där du kan nås under uthyrningstiden. Föreningen tar ut en årlig avgift av dig som hyr ut din lägenhet i andra hand med ett belopp som motsvarar tio procent av gällande prisbasbelopp. När du fått tillstånd till uthyrning ska du lämna en kopia av hyresavtalet mellan dig och andrahandshyresgästen till styrelsen. Styrelsen accepterar i regel inte juridiska personer som andrahandshyresgäster. Även om du hyr ut din lägenhet är det du som bostadsrättshavare som ansvarar gentemot föreningen. Det innebär bl a att det är du som ansvarar för att avgiften betalas i tid och att din hyresgäst inte stör övriga boende. På Hyresnämndens hemsida: www.hyresnamnden.se, kan du läsa mer om andrahandsuthyrning.
Föreningen råder dig att se till att din hemförsäkring omfattar tillägg för bostadsrätt. Kostnaden är marginell i jämförelse med det skydd du får om olyckan är framme. Bland annat kan detta ge dig ett bra skydd mot eventuella stora kostnader som kan uppstå vid fuktskador i badrum och kök.
Ansökan om utträde/inträde som medlem i bostadsrättsföreningen ska inlämnas skriftligen till styrelsen.
Underhåll
Bostadsrättsinnehavare ansvarar själva för underhåll och reparation av den egna lägenheten. Som ägare ansvarar du för att hålla din lägenhet i gott skick, d.v.s för löpande och periodiskt underhåll av t. ex. utrustning i kök och badrum samt ledningar och installationer för avlopp, värme, el och vatten till den del de inte är s.k. stamledningar.
Mer om fördelningen av ansvaret mellan dig som bostadsrättshavare och föreningen kan du läsa om i föreningens stadgar och gränsdragningslista (längst ner på sidan), samt i bostadsrättslagen.
Informera styrelsen om du upptäcker något problem i din lägenhet som kan påverka fastigheten i övrigt. Det gäller särskilt vattenskador och skadedjur/ohyra.
Ombyggnation och renovering i den egna lägenheten
Bostadsrättsinnehavaren får företa mindre förändringar i lägenheten utan styrelsens tillstånd. Exempel på sådana åtgärder är ommålning och slipning av golv. Tänk alltid på att minimera störningar för grannarna, samt att förlägga bullerrelaterat arbete till dagtid. Allmänna utrymmen ska alltid hållas rena och snygga och får inte nyttjas till förvaring av byggmateriel eller byggavfall.
Väsentlig förändring får dock endast företas efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att förändringen inte medför men för föreningen eller annan medlem. För att få tillstånd till väsentlig förändring krävs också att du accepterar att en oberoende besiktningsman anlitas på din bekostnad. Som väsentlig förändring räknas bl. a. alltid förändring som kräver bygglov eller innebär ingrepp som påverkar el-/ vattendragning, ventilation, bärande väggar, etc. Ett vanligt exempel på förändring som alltid kräver styrelsens tillstånd är flytt av kökets ursprungliga placering. En sådan flytt innebär vanligen även en flytt av vatten och avlopp, och därför krävs förutom styrelsens tillstånd i regel också en bygganmälan till Stadsbyggnadskontoret innan arbetet påbörjas. Om du är osäker på om tillstånd krävs – kontakta styrelsen för besked. Vidtas väsentliga förändringar utan styrelsens tillstånd kan styrelsen komma att kräva att lägenheten återställs till ursprungligt skick. Det gäller oavsett om lägenheten har överlåtits till ny ägare eller ej.
Styrelsen har tagit fram ett dokument med hållpunkter som ska följas vid renoveringar som medför väsentliga förändringar, vilket återfinns nedan.
Föreningen har aktiva fläktar som styr ventilationen (aktiv frånluft). Dessa är placerade på vindarna. Det är därför inte tillåtet att ansluta motordriven köks- eller badrumsfläkt direkt till ventilationen, eftersom det riskerar att störa ventilationen för hela fastigheten. Fläktkåpa med spjäll, utan motordriven fläkt, är dock ok att ansluta direkt till ventilationen.
Styrelsen rekommenderar bostadsrättsinnehavaren att alltid ta skriftlig kontakt med styrelsen i god tid innan en väsentlig förändring påbörjas, inte minst för att undvika eventuella framtida tvister. Styrelsen har inte för avsikt att stoppa ombyggnationer och ändringar så länge dessa följer gällande lagar och förordningar, utförs på ett fackmannamässigt sätt och inte innebär risk för men för föreningen eller andra medlemmar.
Enligt lag och stadgar har företrädare för föreningen rätt att i överenskommelse med bostadsrättsinnehavaren få tillträde till lägenheten i syfte att utöva tillsyn över att gällande regler för renovering och ombyggnation följts.
Allmän skötsel och ordningsregler
SOPHANTERING OCH RENHÅLLNING
Hushållssopor
I gårdshuset finns fyra sopnedkast som är kopplade till en behållare med en s.k. sopsug. Sopnedkasten är uppmärkta utifrån gatuadress för att sopornas mängd ska fördelas så jämnt som möjligt i behållarna. I sopnedkasten får du endast slänga hushållsavfall. Systemet är tyvärr ganska känsligt för stopp, och för att undvika stopp och dyra reparationskostnader är det därför viktigt att påsarna inte är alltför stora. En soppåse ska inte behöva pressas ned i sopnedkastet. Dela därför upp avfallet i mindre påsar om så behövs.
Undvik för allas trevnad att ställa hushållssopor i trappuppgångarna.
Källsortering
I gårdshuset finns behållare för återvinning av
- matavfall
- klarglas
- färgat glas
- tidningspapper
- pappersförpackningar
- plast
- metall
- lampor och ljuskällor
- batterier
Se den anslagna informationen i respektive sorteringsrum för mer information.
Grovsopor och miljöfarligt avfall m.m.
I gårdshusets nedre del finns ett grovsoprum som är öppet för boende i föreningen.
Elavfall får slängas i grovsoprummet, men bara i särskilt anvisat kärl. Blandas elavfall med andra grovsopor får föreningen böta för det om det upptäcks vid hämtning.
Observera att grovsoprummet inte får användas för byggavfall, kasserade köksinredningar samt miljöfarligt avfall. Sådant avfall måste du frakta bort på egen hand till någon av kommunens återvinningscentraler för grovavfall och farligt avfall.
Avfall som lösningsmedel, nagellack, färg, kemikalier, batterier etc liksom lysrör, glödlampor, lågenergilampor och småelektronik (upp till mikrovågsugns storlek) kan du dessutom lämna till kommunens mobila miljöstation som med jämna mellanrum hämtar avfall i närområdet. Hämtschemat för den mobila miljöstationen och information om återvinningscentraler finns tillgängligt på Stockholm stads hemsida: www.stockholm.se.
GÅRDEN
På den gemensamma gården finns två grillar, trädgårdsmöbler och diverse planteringar. Är du intresserad av att utveckla och sköta om vår gemensamma gård? Hör av dig till styrelsen så kan du vara med i föreningens gårdsgrupp.
På gården får ditt husdjur vistas endast under uppsikt av dig som ägare. Det är alltså du som ägare som måste se till att din katt eller hund inte förorenar i rabatter m.m. eller håller till i trappuppgångar eller tvättstugor.
DIVERSE GODA RÅD
Tänk på att kostnaden för vatten/värmeförbrukning beror på var och ens förbrukning. Att diska under rinnande vatten är ett exempel på en mycket kostsam och onödig användning av vatten.
Om du vintertid upplever att det är för varmt i lägenheten - vrid ner elementen istället för att ha öppna fönster.
Framför allt under vintertid tenderar våra gamla portar att bli skeva. Försäkra dig därför alltid om att porten verkligen gått i lås efter ut- och inpassage.
Cykelparkering är hänvisad till de cykelrum som finns i anslutning till källarutrymmena, samt till gården. En automatisk dörröppnare finns vid körportarna på Sågargatan 8 samt Erstagatan 11 för att underlätta in- och utpassage till gården.
Gränsdragningslista
Gränsdragningslistan klargör vad som är föreningens ansvar och vad som är den boendes ansvar vad gäller skötsel och underhåll av lägenheter och fastigheten. Listan skall ses som en övergripande inriktning och avvikelser kan beslutas av styrelsen i enskilda fall.
Råvind
Styrelsen har beslutat att inte sälja ut föreningens råvind. Beslutet är taget utifrån två aspekter; inte nog nytta för föreningen samt att det på sina ställen inte är genomförbart, främst pga placering av de gemensamma ventilationsfläktarna.
Nyhetsarkiv i urval
Hjälp gärna till med skottning och sandning
2023-03-12
Vi uppmuntrar alla medlemmar att vid behov hjälpa till med skottning av snö och sandning av hala partier på gården.
Snöskyfflar finns utplacerade vid sorteringsrummen på övre delen av gården, och sandlådor med skopa finns på såväl nedre som övre delen av gården.
Tack på förhand!
Julgranar till korsningen Folkkungagatan/Erstagatan
2023-01-03
Stockholms stad har i år en ny uppsamlingsplats för julgranar i korsningen Folkkungagatan/Erstagatan, dvs. väldigt nära vår förening. Vi ber er därför i första hand lämna er gran där, istället för att slänga den i grovsoprummet.
Om ni ändå väljer att slänga granen i grovsoprummet ska den i vanlig ordning klippas ner först, dvs. alla grenar ska klippas av och läggas i sopkärlen (helst i sopsäck) tillsammans med den kala stammen. Sopa upp barr och skräp efteråt.
Cyklar
2021-11-02, uppdaterad 2021-11-20
Vi är många som cyklar i föreningen, och det är trångt om plats på våra cykelparkeringar på gården. Vi vill därför be er som inte cyklar regelbundet att förvara er cykel i något av föreningens cykelrum, och inte på gården. Cykelrum ska finnas i samtliga källare. Om ni är osäkra på var i källaren ni kan ställa er cykel är det bara att ni frågar någon av oss i styrelsen. Detsamma gäller om ni behöver hjälp att fysiskt flytta ner er cykel till ett cykelrum.
Inför städdagen den 7 november märkte vi upp cyklar (med ett orange band på styret) som antingen verkade övergivna eller inte användas mer än sporadiskt. Dessa cyklar flyttades därefter till ett förråd i källaren Erstagatan 11, där de får stå i förvar i minst ett halvår. Därefter kommer de cyklar som inte gjorts anspråk på att skänkas bort till en cykelåtervinningsfirma eller liknande.
Vik ihop era pappersförpackningar
Nu i covid-19-tider är det många som beställer hem varor med posten. I och med detta slängs ovanligt mycket pappersförpackningar i våra sorteringsrum. Även om dessa töms varje vecka kan vi hjälpas åt genom att vika ihop förpackningarna ordentligt innan de slängs, och på så vis minska risken för överfulla kärl. Tack på förhand!
Fiberinstallation slutförd
uppdaterad 2021-05-23
Från och med 1 april 2021 ingår internet via fiber från Bahnhof i månadsavgiften, istället för som tidigare från ComHem.
Frågor besvaras i första hand av Bahnhofs kundtjänst, se info i det välkomstpaket som alla ska ha fått. Frågor till styrelsen vad avser installationen/bytet besvaras i första hand av Christoffer Åhlund, se tel under Styrelsen alt. mejla föreningens info-adress.
Som tidigare upplysts om behöver du själv säga upp ditt avtal om internet med ComHem. Gör du inte det så kvarstår ditt internetabonnemang hos ComHem och du kommer att få betala för det själv.